't Fryske Gea is begin maart 2006
begonnen met de aanleg van een verhardpad rondom de zandvlakte in
Bakkeveen. Het pad wordt ongeveer 1,5 km lang en krijgt een harde
bovenlaag. Het pad is in principe bedoeld voor minder-validen (rolstoelers
en mensen met een rollator). Her en der langs de route zullen bankjes
worden geplaatst.
Maandag 10 april 2006 is de verharde laag
aangebracht.
start op 4 maart 2006: klik hier.
vervolg op woensdag 8 maart 2006: klik hier.
vervolg op 11 maart 2006: klik hier. Voltooiing 10 april 2006: zie hieronder.
Foto's: J. & M. van
der Vaart
Maandag 10 april rond de
middag.
Verschillende aannemers zijn bezig met
het vervoer van de speciale gravel/mortel (granulaat) naar het nieuwe
rolstoelpad.
Het storten van de gravel. Het
lijkt net beton, maar is het niet.
Milieuaspecten:
KFP-mix 0-8 is een zeer schoon materiaal dat nagenoeg geen uitloging
vertoond. Het materiaal kan dan ook worden toegepast in een waterwingebied
als categorie 1 bouwstof. Doordat het materiaal grotendeels geproduceerd
wordt van Nederlandse secundaire bouwstoffen levert het daardoor tevens
een besparing op van primaire grondstoffen.
Toepassing:
Als toplaag met een dikte van 8 - 10 cm voor wandel-, fiets- en bospaden.
Het materiaal kan op drogere ondergronden c.q. waterdoorlatende
funderingen gebruikt worden met een afschot van 2 a 3%.
Het materiaal wordt vochtig
aangebracht en geëgaliseerd. Direct hierna wordt het KFP-mix dynamisch
verdicht en afgewerkt door het materiaal statisch na te verdichten. Het
resultaat is dat het aangebrachte materiaal snel te gebruiken is door de
initiële binding van het KFP-mix. De toename van de binding neemt echter
in de loop van de tijd nog sterk toe. Het één en ander wordt verder
uitvoerig besproken in de op aanvraag verkrijgbare handleiding.
Daarna nog met een wals(niet
op de foto) er overheen.
De picknicktafel rechts op de
foto moet nog worden "afgezonken". (nabij "oude
ijsbaan").
Dinsdag 11 april aan het eind
van de middag was het gehele pad gelegd.
Binnen een paar dagen is het pad stevig
en kunnen de rolstoelers (en wandelaars natuurlijk) eroverheen.
De wals maakt er een mooi
rondliggend pad van.
Op dit traject moeten de
kinkers nog worden gelegd, voordat de rolstoelers op het eigenlijke pad
kunnen gaan rollen.
Het begin van het rolstoelpad
vlakbij de ingang van de duinen.
Opruimen van de restanten.
De parkeerplaatsen zijn
dinsdagavond weer helemaal opgeruimd. Rechts op de foto de klinkers voor
het eerste deel van de ingang: deze moeten nog "even" worden
"gestraat".
4 maart 2006
Op zondag 5 maart 2006 ligt er
600 m3 vulzand op de parkeerterreinen nabij het natuurgebied. Op de
achtergrond de Belvedère.
De toplaag is van de paden
verwijderd. In grote lijnen wordt de rood/groene route gevolgd, voorzover
deze niet de afrastering met de heide passeert.
Een aantal bomen heeft moeten
sneuvelen.
Op de achtergrond de
"Harmsdobbe".
Gelukkig is het afgelopen
periode redelijk droog weer, anders het het pad er veel slechter
uitgezien.
Het ligt klaar om met zand opgevuld te
worden.
9 maart 2006
Vanaf hier foto's van 3 dagen
later. Bijna alle 600 m3 zand is in 3 dagen op de route gebracht.
Lage delen worden verhoogd,
zodat ze in natte jaargetijden niet meer onder water komen te staan.
De taluds worden vlakker,
zodat rolstoelers de heuvels gemakkelijker kunnen nemen.
Het losgestorte zand ...
.... en het fundament voor het
pad is gelegd.
zaterdag 11 maart 2006
Vanaf hier enkele foto's van
zaterdagmiddag 11 maart.
Alle zand is gestort en de toplaag kan
worden aangelegd.
Her en der staan stapeltjes stenen; de
plaats waar bankjes zullen worden geplaatst.
Hier op de heide vlak achter
het Doolhofpark.
Links de Harmsdobbe.
Tijdens een sneeuwbui. Let op
de oranje stippen op de bomen. Deze bomen zullen in het najaar worden
gekapt om een open ruimte te creëren tussen zandvlakte en heidegebied.